Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Roșie, galbenă sau albă – Pe care o alegeam pentru delicioasă mâncare

E aprigă din fire. Ne domină și ceartă papilele cu iuțeala ei, ne face să lacrimăm atunci când o curățăm și ne încarcă cu arome pe care le purtăm multă vreme cu noi. Deși poate nu ne-am dori. Însă nu renunțăm la ea și pace. Și bine facem. Căci e teribil de gustoasă și mult bine aduce celor ce o consumă. 

Suntem legați de ea oarecum ca de glie. Căci ce-ar fi pentru noi bucata de slană și codrul de pită fără însoțirea ei, a cepei? Nelipsită e din fiecare casă căci e bază pentru multe mâncăruri, ingredient ideal în salate plus în alte câte și mai câte feluri. 

Astăzi vom depăna povești despre varianta uscată a acestei legume. Pe care o puteți găsi în trei sortimente de culoare: albă, galbenă, roșie. Fiecare dintre ele veritabil medicament natural. Însă, în bucătărie, care e cea mai indicată? Există vreo diferență dacă într-un anumit fel de mâncare folosim anume ceapă? 

Iar răspunsul vine de îndată: da. Nu că ar fi greșit să o folosim pe oricare ori că s-ar strica mâncarea din pricina alegerii. Doar că atributele și caracteristicile fiecăreia sunt și mai bine potențate în anumite circumstanțe culinare. 

Ceapa galbenă vă e cu siguranță cea mai cunoscută. Are și de ce pentru că este cel mai disponibil soi. Cu al ei conținut ridicat de fier știe a trata anemia, se pricepe în a diminua simptomele bolilor inflamatorii – oare câte bunici nu v-au recomandat-o în diverse tratamente – și luptă împotriva infecțiilor generate de bacterii. 

În bucătărie ne oferă gust complex, aprig în iuțeală, o aromă cu adevărat persistentă, puternică, aproape picantă. Conținutul ridicat de sulf e cel ce ne irită mucoasele și ne face să plângem de mama focului atunci când o tăiem. Gătită își reduce din astringență, devine dulce și capătă culoare maronie. 

Este ideală pentru majoritatea felurilor de mâncare ce au statut de principale cum ar fi mâncăruri la cuptor, fripturi. Înăbușită, fiartă, prăjită, e bază pentru supe, ciorbe, sosuri, tocănițe de tot felul, potrivită pentru prăjire în ulei – inele de ceapă – supă franțuzească, gratinare la cuptor sau mâncăruri pe bază de legume coapte. Are mult zahăr iar prin călire îi este scoasă în evidență și mai mult dulceața. 

Ochioasa ceapă roșie este mult mai bogată în substanțe necesare organismului decât suratele ei albă ori galbenă. Conține toată grupa de vitamine B, vitamina C, acid folic. Prezența antocianinei care îi dă culoarea roșie e dovada că e bogată în antioxidanți ceea ce contribuie la întărirea imunității. Dar despre beneficiile pe care ni le aduce vom discuta, pe îndelete, cu altă ocazie. 

Cât despre cum ne încântă gustul, are o iuțeala picantă ce în perioada verii se mai domoleste. Aroma e mai subtilă, culoarea cu adevărat cuceritoare, textura crocantă și gustul ușor dulceag. Ea e potrivită în varianta crudă, utilizare în stare proaspătă, deoarece prepararea termică îi schimbă mult culoarea frumoasă, purpurie, ducând-o înspre un albastru gri. Așadar e alegerea perfectă pentru sosuri, dressinguri, salate, guacamole, 

sandwichuri, burgeri, preparată la grătar, adăugată în plăcinte, quiche, mâncăruri cu pește și fructe de mare. Murată este bucurie a gustului. 

Iar cea de a treia, ceapa albă, e cea mai puțin populară dintre toate. Se dovedește însă a fi cea mai crocantă datorită conținutului mare de apă care face să se păstreze suculentă pentru mai mult timp. Are o aromă ascuțită, înțepătoare, gustul mai intens decât al cepei galbene și un termen de păstrare mai redus. Se poate folosi și preparată dar și crudă. Des întâlnită în bucătăria mexicană are o coajă foarte subțire ce te duce cu gândul la hârtie. 

Este ideală pentru legume sotate la tigaie, sosuri albe, salate cu paste și cartofi, tocănițe, mâncăruri complexe din carne și legume, caramelizată pentru burgeri, adăugată în pizza, salată grecească. De fiecare dată se pricepe a aduce plus de savoare. 

E minunată, e drept! Iar acum știm și care e cea mai potrivită manieră de a o integra în alimentația noastră. Până la o nouă poveste pe acest subiect aveți în vedere un aspect esențial: cea mai mare parte a antioxidanților se află în primele straturi ale cepei. Așadar, nu înlăturați prea multe când vă decideți să o mâncați. Irosiți bunătate de proprietăți.

Recomand acest articol

Scrie-ne părerea ta