Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

E tare sănătos să consumăm ceapă! Mit sau realitate?!

Slană cu ceapă. Și codru proaspăt de pită de casă. Aburindă. Stinse cu foc de un pahar cu pălincă. Sau câte știm că putem duce. Ăsta da tratament desăvârșit pentru neaoș ardelean. Ce n-ar putea fi refuzat nici în ruptul capului. Sau semn de bună omenie atunci când ești de prin partea acestor locuri și musafirii îți trec pragul. Sănătate curată după cum ne tot spun bătrânii noștri. Iar nouă parcă nu ne vine a-i contrazice. Cu siguranță știu ei ce știu! 

Auzim mai pe la tot pasul cum usturoiul și ceapa fac minuni pentru organism. Și că nu trebuie să ne lipsească din alimentație. Am prieteni ce mănâncă ceapa de parcă ar fi măr. Mușcă cu așa nesaț din ea de zici că cine știe ce fruct nemaivăzut de bun sălășluiește în straturile acelea așezate cuminți unul peste altul. 

Dar ne-am întrebat oare vreodată, cu adevărat, care sunt minunile acelea pe care le face ceapă asupra organismului? O fi vreun mit adus din generație în generație sau realitate pură? Altfel spus: care este impactul consumului acestei legume? 

Crudă, fiartă, coaptă, caramelizată, murată, uscată. În oricare din aceste variante o putem folosi. În ceea ce privește depozitarea ei trebuie să aveți în vedere că nu se împacă deloc cu temperaturile mici. Așa că evitați să o țineți în frigider. 

Conține apă în proporție covârșitoare: 85%. Plus vitamina A, B6, acid folic, vitamina C, calciu, magneziu, fosfor, fier, potasiu. Deopotrivă puține grăsimi și sodiu. 

Poate cel mai important atribut al acestei legume e dat de compușii chimici, fenoli și flavonoizi, ce îi sporesc proprietățile ce-l dețin pe “anti”: antiinflamatorii, anticolesterol, anticancer și antioxidante. Acestea din urmă amână îmbătrânirea celulelor, țin departe riscul de formare a tumorilor dar și bolile cardiovasculare. De altfel e și considerată a fi unul dintre cei mai de vază cardioprotectori în formă naturală. 

Conținutul ridicat de fier combate anemia. Deopotrivă ameliorează durerile cauzate de osteoporoză, ajută la eliminarea toxinelor, facilitează și reglează procesul digestiv mulțumită unui compus ce este aliment ideal pentru bacteriile bune din tractul intestinal. Am putea spune fără a exagera că joacă rolul unui probiotic natural. 

Indicele glicemic este unul scăzut iar o alimentație ce include ceapa favorizează circulația sângelui căci deține proprietăți anticoagulante. Are reale proprietăți antifungice și antibacteriene astfel încât luptă împotriva infecțiilor pe care le pot cauza diverse bacterii. Te ajută să elimini excesul de apă din organism iar când te gândești că o porție conține doar 45 de calorii la o porție de 100 grame, cum să nu o iubești?! 

Deși după aroma specifică poate n-ai spune, ea chiar face parte dintr-o familie de crini. De altfel particularitatea olfactivă e cea care ține mulți oameni la distanță de așa aliment. Îl evită mai ales când vine vorba de interacțiunea socială. Nimeni nu-și dorește să poarte pregnantă aromă de ceapă. Totuși e ceva ce poate diminua intensitatea acesteia: consumul ulterior de pătrunjel verde. Se pare că face minuni! 

Are origini îndepărtate în timp. S-ar spune că undeva pe la 3500 îHr. Egiptenii o venerau văzând-o ca și veritabil simbol al vieții eterne datorită straturilor concentrice și formei sferice. Era folosită ca tratament pentru diverse boli, în grăbirea vindecării rănilor, diminuarea durerilor, emolient, sedativ, digestiv, calmant și leac împotriva tusei. De ultima variantă sigur am auzit și noi pe la bunicii noștri. Așadar, veritabil panaceu încă din cele mai vechi timpuri. 

După toată această discuție a devenit evident de ce e bine să consumăm minunata ceapă. Introducerea ei în alimentația zilnică nu poate fi decât în folosul nostru. Și gustul se bucură nespus. Numai cât ne gândim la minunată bucată de slană însoțită de ceapă sfărâmată cu podul palmei și e topit de plăcere.

Recomand acest articol

Scrie-ne părerea ta