Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Ce este un food hub? Abordare detaliată a unui concept ce câștigă tot mai mult teren.

Vremurile moderne în care trăim aduc și termeni noi. Pe care globalizarea, deschiderea piețelor, ne-a “obligat” să îi folosim. Să îi integrăm în limbajul cotidian. Dar înainte de orice sunt de părere că trebuie pe deplin înțeleși. Bine cunoscuți tocmai pentru a fi siguri că știm exact la ce fac referire. 

Unul dintre aceștia este food hub. Sunt convinsă că l-ați tot auzit mai ales în ultima perioadă când situația generată de pandemie a adus, parcă mai mult ca oricând, hrana locală în prim plan. Lumea a (re)descoperit-o și a (re)început să se bucure pe deplin de tot ceea ce are să ofere. 

Ce reprezintă un food hub? Definițiile sau mai bine zis, formulările aferente unei încercări de a sintetiza înțelesul unui astfel de concept, sunt multiple. Esența însă este aceeași de fiecare dat: e un sistem ce conectează producătorii locali și consumatorii. Este vorba de o inițiativă, parte dintr-un lanț alimentar, care prin forma unui magazin online vinde produse agricole, alimentare, procesate ce provin doar de la producători locali. Reconectează fermierii mici și mijlocii cu consumatorul iubitor de hrană locală ori cu afacerile din domeniul gastronomic ce sunt interesate de ingrediente de bună calitate. Unii au numit food hub-urile bănci de hrană, alții piețe mobile sau chiar agricultură urbană. 

Deși pe noi ne poate lua puțin pe nepregătite un astfel de termen el are o istorie îndelungată. A apărut în America în urmă cu aproximativ 40 de ani în încercarea de a găsi o soluție de sprijin pentru micii producători; să poată supraviețui într-o piață în care supermarketurile dețineau din ce în ce mai mult monopolul iar ei nu mai aveau cum să își vândă marfa. Același efect l-a avut asupra lor și agricultura industrială. Pentru consumatori era o alternativă la supermarket. 

La noi conceptul este relativ nou și până în prezent sunt doar cinci food hub-uri în toată țara. Poate la prima vedere ați putea spune că vorbim de o simplă afacere ce implică distribuția de produse. Ei bine, nu e deloc așa. Căci mai intervine un factor extrem de important: cel social. 

Ideea de bază este de a ajuta producătorul local pe care îl pune în legătură cu consumatorul. Și acesta la rându-i are de câștigat căci i se oferă hrană bună, de calitate. În egală măsură o astfel de inițiativă asigură evoluția comunității. Am putea spune fără a greși că food hub-ul este un liant, o punte în lanțul alimentar scurt de pe urma căreia toate părțile implicate au de câștigat. 

Ce face de fapt un food hub? Sprijină producătorul local, asta e evident. Funcțiile sale pot varia în strânsă legătură cu diverse detalii ce țin de dimensiunea lui, amplasarea geografică, tipologie. Însă indiferent de acestea, două rămân de bază: punct de colectare a produselor de la producătorii locali cu care colaborează și vânzarea astfel încât marfa să ajungă la consumator. 

Fluxul de activitate însă este mult mai complex. Cei ce gestionează un food hub caută în permanență noi producători. Apoi, pe lângă agregare – aducerea laolaltă a diverselor produse ce vor fi distribuite printr-un singur canal – se ocupă de ambalare, depozitare, preluare și gestionare comenzi, transport și în unele cazuri chiar procesare. Funcția de vânzare nu ar putea să atingă nivel optim fără aspectul legat de marketing: tot ei se ocupă de promovarea produselor și a fermierilor, îi fac cunoscuți, creează adevărate identități de brand, fac studii de piață pentru a identifica exact cumpărătorii țintă ce pot fi interesați de ceea ce au să ofere. Și apoi li se adresează. 

Cum e ajutat micul fermier? În primul rând i se asigură o piață de desfacere mai mare sau altele noi pe lângă cele pe care le avea deja. Prețul de vânzare este unul corect ce ține cont de costurile de producție. Producătorii au acces la informații care îi pot ajuta să crească și mai mult calitatea produselor pe care le obțin și astfel să facă față exigențelor pieței și sistemului concurențial. Integrarea într-un food hub poate acoperi unele neajunsuri de care micii producători se lovesc adesea: lipsuri ce țin de infrastructură: metode de distribuție; apoi cele legate de know-how: cunoștințe de marketing, promovarea produselor, clădirea unui brand, management, consultanță sub diferite forme la care în mod normal nu au acces; cele informaționale în cazul în care nu cunosc piețe de desfacere sau diverse contacte ce le pot facilita vânzarea produselor. 

De ce să apeleze consumatorul la un food hub? Poate principalul aspect ce ne vine în minte este acela că ne ușurează viața, comenzile fiind plasate online și având asigurată livrarea la domiciliu ori la birou. Apoi avem acces la produse locale, acea hrană cu gust ca odinioară pe care prin supermarketuri nu îl mai găsim. Cunoaștem bine sursa hranei: de unde ne vin produsele, cât de bune sunt. Trasabilitatea despre care am discutat și care e vitală pentru un stil de viață sănătos. Food hub-urile verifică în permanență dacă producătorii respectă normele în ceea ce privește produsele pe care le cultivă, dacă au toate avizele necesare, le fac vizite pentru a fi siguri că totul e așa cum trebuie. Astfel siguranța alimentelor devine un aspect bifat. O liniște în plus pentru noi. Și un ultim argument, dar nu cel din urmă: ne implicăm în comunitatea locală și contribuim la sprijinirea ei. 

Produsul local se luptă să supraviețuiască într-o piață invadată de importuri, mai ieftine. Are avantajul gustului fantastic de bun și neajunsul generat de un preț, poate, mai mare. Care e deplin justificat atunci când ești mic fermier, produci cantități limitate și ești forțat să ții de preț pentru a supraviețui și a-ți duce activitatea mai departe. E o luptă nedreaptă. 

Food hub-ul e sprijin pentru ei. Se bazează pe niște principii etice solide în care accentul este pus pe susținerea și facilitarea accesului la hrană sănătoasă. Tot ei sunt cei ce reușesc să rezolve lipsurile existente în sistemul de distribuție a hranei locale, furnizând instrumente și know-how pentru a dezvolta, durabil, o economie locală. Ei sunt o comunitate ce asigură transparența între producător și consumator dar și comerțul cinstit.

Recomand acest articol

Scrie-ne părerea ta